مکمل کلاس ریاضی مدرسه راهنمایی بهارستان کرج
برترین های کلاس دوم ۱ عبارتند از خانم ها:

شیما ، آیناز ، آذین ، مریم ، پرنیان و سحر .

برترین های کلاس دوم ۲ عبارتند از خانم ها:

فاطمه صمیمی ، تارا و سپیده .

همگی موفق باشید.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم اردیبهشت 1388ساعت 22:5  توسط معصومه حسین بیگی  | 

برترین های این آزمون در کلاس دوم ۱ عبارتند از خانم ها:

فرگل ، آذین  ، نیوشا ، آیناز ، مریم ، سحر ، شیما ، مائده ، المیرا ، زهرا ورشوساز و آیدا.

برترین های این آزمون در کلاس دوم ۲ عبارتند از خانم ها:

سپیده ، صبا ، فرناز ، سوگل ، سحر ، فاطمه صمیمی ، شیرین ، زهرا اسدی ، تارا ، آنوشا ، سعیده و مهشاد .

همگی موفق باشید.

درضمن خانم ها: کیانا از دوم ۲و یاسمن از دوم ۱روز دوشنبه این مبحث و مبحث بعد را با هم دوباره باید امتحان دهند.

به هانیه هم اطلاع دهید دوشنبه تمام مباحثی که امتحان نداده را آماده باشد.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 10:51  توسط معصومه حسین بیگی  | 

«گویند هنگامی که حضرت یوسف علیه‏السلام را در بازار مصر در معرض فروش قرار دادند، مردی با دیدن چهره پاک و معصومانه آن حضرت، متأثر شد و رو به مردمی که برای خرید و فروش او جمع شده بودند، گفت: به این کودک غریب و بی‏گناه رحم کنید و با او مهربان باشید! حضرت یوسف علیه‏السلام که با وجود سن کم، ایمان و اعتماد به نفس کاملی داشت، به آن مرد رو کرد و گفت: آن کس که خدا را دارد، گرفتار غربت و تنهایی نمی‏شود».

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 10:28  توسط معصومه حسین بیگی  | 

پسر بچه اي بود كه اخلاق خوبي نداشت . پدرش جعبه اي ميخ به او داد و گفت هربار كه عصباني مي شوي بايد يك ميخ به ديوار بكوبي .

روز اول ، پسر بچه 37 ميخ به ديوار كوبيد . طي چند هفته بعد ، همان طور كه ياد مي گرفت چگونه عصبانيتش را كنترل كند ، تعداد ميخ هاي كوبيده شده به ديوار كمتر مي شد . او فهميد كه كنترل عصبانيتش آسان تر از كوبيدن ميخ ها بر ديوار است ...

بالاخره روزي رسيد كه پسر بچه ديگر عصباني نمي شد . او اين مسئله را به پدرش گفت و پدر نيز پيشنهاد داد هر بار كه مي تواند عصبانيتش را كنترل كند ، يكي از ميخ ها را از ديوار در آورد .

روز ها گذشت و پسر بچه بالاخره توانست به پدرش بگويد كه تمام ميخ ها را از ديوار بيرون آورده است . پدر دست پسر بچه را گرفت و به كنار ديوار برد و گفت : « پسرم ! تو كار خوبي انجام دادي و توانستي بر خشم پيروز شوي . اما به سوراخ هاي ديوار نگاه كن . ديوار ديگر مثل گذشته اش نمي شود . وقتي تو در هنگام عصبانيت حرف هايي مي زني ، آن حرف ها هم چنين آثاري به جاي مي گذارند . تو مي تواني چاقويي در دل انساني فرو كني و آن را بيرون آوري . اما هزاران بار عذر خواهي هم فايده ندارد ؛ آن زخم سر جايش است . زخم زبان هم به اندازه زخم چاقو دردناك است .»
+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 10:23  توسط معصومه حسین بیگی  | 

این هفته معمای جدیدی نمی گذارم تا روی معمای مدیر مدرسه بیشتر فکر کنید
+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 10:16  توسط معصومه حسین بیگی  | 

زنداني به همراهي وكيل مدافع خود به سلولش داخل شد و هر دو غمزده در گوشه‌اي به فكر  فرو رفتند. ناگاه وكيل مدافع با لبخندي پيروزمندانه سكوت را شكست و گفت: اجراي حكم  قاضي امكان ندارد.زنداني گفت: من كه چيزي سردر نمي‌آورم. چرا؟وكيل مدافع پاسخ داد:اجازه بده تا درست برايت شرح دهم: مسلماًً آن‌ها روز جمعه  نمي‌توانند تو را اعدام كنند. به دليلِ اينكه اگر فرضاً بخواهند در روز جمعه‌ي  آينده حكم را اجرا نمايند. در اين صورت تو تمام روزهاي هفته و همچنين بعدازظهر پنج‌شنبه زنده خواهي بود و چون فقط روز جمعه يعني يك روز ديگر به مهلت باقي مانده، بعد ازظهر پنج‌شنبه براي تو مسلم خواهد شد كه فردا يعني روز جمعه و تنها روز آخر  هفته ، حكم اجرا خواهد شد. در نتيجه تو روز اجراي حكم را يك روز پيش‌تر پيش‌بيني و  قبل از صبح جمعه از آن اطلاع حاصل كرده‌اي و اين موضوع نقض حكم قاضي بوده و گفته‌ي  او را بي‌اعتبارخواهد كرد.زنداني گفته‌ي او را تصديق كرد.وكيل مدافع ادامه داد: بنابراين روز جمعه‌ي آينده از فهرستِ روزها حذف و در  آن روز حكم غيرقابل اجرا است. و اما روز پنج‌شنبه نيز نمي‌توانند تو را اعدام كنند  چون در بعدازظهرِ چهارشنبه دو روز بيشتر به آخر هفته نمانده و چون روز جمعه از  فهرست حذف شد ، تنها روز پنج‌شنبه آخرين روز اجراي حكم مي‌باشد نتيجتاً بعدازظهر  چهارشنبه تو خواهي دانست در روز پنج‌شنبه كه آخرين روز امكان اجراي حكم است، تو را  اعدام خواهند كرد. اطلاع تو يك روز پيشتر از اجراي حكم مجدداً متناقض با حكم قاضي  است. بنابراين پنج‌شنبه نيز حكم غيرقابل اجرا است. چهارشنبه نيز امكان اجراي حكم  وجود ندارد چون جمعه و پنج‌شنبه حكم غيرقابل اجرا شد و فقط چهارشنبه آخرين روز  اجراي حكم تشخيص داده شد و تو كه بعدازظهر سه‌شنبه هنوز زنده هستي، اجراي حكم روز چهارشنبه را پيش‌بيني خواهي كرد و از آن اطلاع خواهي يافت.در اين موقع كه زنداني از حالت غمزدگي بيرون آمده بود با لبخندي مسرت‌بخش گفت: پس  به هر طريق مي‌توان گفت كه روز سه‌شنبه و سپس دوشنبه و بالاخره يك‌شنبه نمي‌توانند  مرا اعدام كنند و فقط فردا يعني شنبه باقي است. و اما فردا نيز اجراي حكم براي آنها غيرممكن است چون در اين صورت من امروز موضوع را  خواهم فهميد.
ملاحظه مي‌شود از لحاظ منطقي هيچ تناقضي در حكم قاضي جهت اعدام زنداني وجود ندارد  با اين وجود حكمش غيرقابل اجرا است. به دلايل بالا به نظر مي‌آيد كه حكم قاضي باعث نقض حكم خودش شده است، اگر حكم را  اجرا كند خلاف حكم خودش شده است، اگر حكم را اجرا كند خلاف حكم خود عمل كرده و اگر  اجرا نكند باز هم خلاف حكم خود رفتار نموده.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 10:9  توسط معصومه حسین بیگی  | 

از آیه یازدهم سوره طارق در قرآن کریم ، می توان عمل بازگشت کنندگی آسمان را برداشت کرد. (و السماء ذات الرجع) سوگند به آسمان بازگردنده.

عبارت "ذات الرجع" در ترجمه های قران کریم ، مفاهیمی چون " پس افتادن" یا " بازگشت دهندگی" را نیز داراست.

همانطور که می دانیم ، جو اطراف زمین از لایه های زیادی تشکیل شده است. هر لایه نقش مهمی در جهت ادامه ی حیات ایفا می کند. تحقیق نشان داده است که این لایه ها وظیفه بازگرداندن مواد یا امواجی را که در معرض بازگشت به فضا یا بازگشت به زمین هستنند را دارا می باشند. اکنون بهتراست با چند مثال درباره ی وظیفه ی " باز گردانی" لایه های اطراف زمین، این مطلب را بررسی  کنیم

تروپوسفر، در 6 تا 10 کیلومتری بالای سطح زمین ، بخار آب را قادر می سازد تا از سطح زمین بالا رود و فشرده و متراکم شده، به صورت باران به زمین برگردد.

لایه ی ازن، در ارتفاع 25 کیلومتری، تشعشع مضر و نور فرابنفشی را که از فضا می آید، منعکس کرده، هر دو را به فضا بازمی گرداند.

یونسفر، امواج رادیویی منتشر شده از زمین را بخش های مختلف جهان منعکس می کند؛ درست مانند یک ماهواره ساکن انتقال دهنده ی امواج و به همین نحو ، ارتباط بی سیم و پخش برنامه های رادیو و تلویزیونی را در مسافت های طولانی ممکن می سازد.

لایه ی مگنوتسفر، ذرات مضر رادیو اکتیو ساطع شده از خورشید و دیگر ستارگان را قبل از آن که به زمین برسند، به فضا باز می گرداند.

این حقیقت درباره ی خصوصیات لایه های اتمسفر- که اخیرا اثبات شده- قرن ها پیش در قران آمده و بار دیگر نشان می دهد که قران کلام خداوند است.

+ نوشته شده در  جمعه بیست و پنجم اردیبهشت 1388ساعت 9:59  توسط معصومه حسین بیگی  | 

با خوشحالی باید  بگویم نتیجه خیلی خوب بود. آفرین.

برترین های کلاس دوم ۱ خانم ها:

فرگل ، ساجده ، آیدا ، مینا ، پرنیان ، مریم ، نگار حسین زاده ، سحر ، زهرا ورشوساز ، رضوانه ، بهاره ، نیوشا ، زهرا عدل خواست ، نگین ، آیناز ، سنا ، مهسا رودگر ، مائده ، نگار برکتی و ساره .

برترین های کلاس دوم ۲ خانم ها:

سپیده ، فاطمه شامحمدی ، فرناز ، فاطمه صمیمی ، عسل ، زهرا حیدری ، صدف ، کوثر ، تارا ، سعیده ، شیرین ، نگار ، نیلوفر ، مونا باغستانی و صبا .

همگی موفق باشید.

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و دوم اردیبهشت 1388ساعت 18:41  توسط معصومه حسین بیگی  | 

برترین های کلاس دوم ۲ خانم ها:

سحر محمد علی زاده ، فرناز ، نگار ، آنوشا، نیلوفر، سوگل ، کوثر ، فاطمه صمیمی ،زهرا اسدی وسپیده می باشند.

برترین های کلاس دوم ۱خانم ها:

آیناز ، شیما ، یاسمن ، سحر شاهمرادی ، آذین و بهاره لطفی می باشند .

موفق باشید.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 11:29  توسط معصومه حسین بیگی  | 

اجازه بده تا درست برايت شرح دهم: مسلماًً آن‌ها روز جمعه  نمي‌نتوانند تو را اعدام كنند. به دليلِ اينكه اگر فرضاً بخواهند در روز جمعه‌ي  آينده حكم را اجرا نمايند. در اين صورت تو تمام روزهاي هفته و همچنين بعدازظهر پنج‌شنبه زنده خواهي بود و چون فقط روز جمعه يعني يك روز ديگر به مهلت باقي مانده، بعد ازظهر پنج‌شنبه براي تو مسلم خواهد شد كه فردا يعني روز جمعه و تنها روز آخر  هفته ، حكم اجرا خواهد شد. در نتيجه تو روز اجراي حكم را يك روز پيش‌تر پيش‌بيني و  قبل از صبح جمعه از آن اطلاع حاصل كرده‌اي و اين موضوع نقض حكم قاضي بوده و گفته‌ي  او را بي‌اعتبار خواهد كرد.

این یک راهنمایی قسمت اول پاسخ معمای دادگاه هفته قبل را گذاشتم تا روی آن بیشتر فکر کنید.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 11:22  توسط معصومه حسین بیگی  | 

 نسبت طلایی عدد ۶۱۸/۱ می باشد که زیبا ترین تناسب و تقسیم برای یک پاره خط ، حجم ، سطح هندسی و یا پدیده های زیبای طبیعت را می دهد. کاربرد دیگر این عدد در موسیقی و نوشتن خط نستعلیق و .... است .

به همان نسبت که اگر در نوشتن خط نستعلیق زاویه شروع ۵/۶۳ درجه رعایت نشود ،خط از زیبایی لازم برخوردار نیست ، اگر در کشیدگی حرف ب نیز از نسبت طلایی استفاده نشود آن زیبایی لازم را ندارد. ارتفاع حروف د  ر  ذ   و  به اندازه ی عدد طلایی است و .....

جالب بود نه؟ آیا تا به حال روی این موضوعات فکر کرده بودید؟!!

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 11:18  توسط معصومه حسین بیگی  | 

• ژن درماني

يكي ديگر از كاربردهاي فناوري نانو در زمينه دارو رساني ژن هاست. Vector هاي موجود، ويروس هاي اصلاح شده روي سيستم ايمني بدن داراي اثراتي هستند، بنابراين تحقيقات روي ساخت، ذرات نانو كه قابليت حمل ژن ها را داشته باشند از موارد مورد نياز مي باشد. ساير روش هاي آزادسازي و دارو رساني به منظور افزايش تاثير دارو و كاهش اثرات جانبي آنها نيز وجود دارند كه مورد تحقيق مي باشند. به طور مثال كاربرد پوشش هايي كه تحت تابش نور فعال مي شوند براي كاربرد داروهاي خاص در استخوان ها به كار گرفته مي شود از اين موارد هستند. اين نوع داروها عمدتا به علت نوع پوشش دادن آنها، غيرمحلول باقي مي مانند و در استخوان ها جذب مي شوند. اين پوشش ها پس از قرار گرفتن در معرض نور و تابش به فرم محلول درآمده و اجازه مي دهند تا دارو به محل اثر خود رسيده و تاثير نمايد. اين تحقيقات همچنين بر روي ذرات مغناطيسي كه به كمك آن بتوان داروها را به محل اصلي هدايت نمود نيز انجام مي شوند. پوشش ذرات غير نانو با پليمرهايي نظير پلي اتيلن گليكول نيز از مواردي است كه به كمك آن داروها را مي توان به محل اصلي هدايت نمود. اين روش سبب مي شود تا اختصاصات دارو تغيير ننمايد و دارو از متابوليسم در كبد درامان باقي بماند. اين راه دارورساني نيز به زودي در درمان در دسترس قرار خواهد گرفت. علي رغم آنكه امروزه ممكن است فناوري نانو در مقايسه با علوم رايج و كاربردي بيشتر از يك عبارت باب روز جلب توجه نكند، اما اصلا نبايد از توانمندي هاي آتي آن غفلت كرد.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 10:54  توسط معصومه حسین بیگی  | 

 رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است. در واقع نانوفناوری فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد و سیستمهایی در این ابعاد است که اثرات فیزیکی جدیدی - عمدتا متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک - از خود نشان می دهند. نانوفناوری یک دانش به شدت میان‌رشته‌ای است و به رشته‌هایی چون فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزارهای نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود. نانوفناوری می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.

کاربردها

فناوری نانو کاربردهای گسترده‌ای در دانش‌های گوناگون دارد که از موردهای مهم آن می‌توان به کاربردهایش در پزشکی برای ساخت داروهای بدون اثرهای جانبی اشاره کرد که تنها بر یک بافت ویژه تأثیر می‌گذارند.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 10:52  توسط معصومه حسین بیگی  | 

 از مدیر مدرسه ای تعداد دانش آموزان مدرسه را پرسیدند. جواب داد : شمار دانش آموزان کمتر از 1000 نفر است. در مراسم صبحگاهی اگر 7 نفر غائب باشند بقیه می توانند در ردیف های 7 نفری کامل پشت سر هم قرار گیرند. اگر 8 نفر غائب باشند دانش آموزان موجود می توانند در ردیف های هشت نفری کامل پشت سر هم بایستند و اگر 9 نفر غائب باشند بقیه ، ردیف های 9 نفری کامل را تشکیل می دهند و در هیچکدام از این سه مورد ردیف ناقص نداریم. این مدرسه چند دانش آموز دارد؟

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 10:46  توسط معصومه حسین بیگی  | 

ساده ترین اشکال هندسی را به یاد بیاورید: مربع، مستطیل، مثلث، دایره، منحنی پس خیلی سریع و بدون اینکه زیاد به مغزتان فشار بیاورید، شکلی را انتخاب کنید که بیشتر از همه می پسندید. آزمونی روانشناسی پیش روی شماست، که با توجه انتخابتان به سرعت نشان می دهد که شما در زندگی چه جور آدمی هستید و احتمال موفقیتتان در چه مشاغلی بیشتر است.

مربع: کسانی اند که در محیط پایدار بیشترین احساس آرامش را دارند و مسیر کارهایشان به طور کامل آشکار است. چنین اشخاصی محافظه کارند و دوست دارند که همه چیز مرتب و منظم باشد. وظیفه شناس اند و اگر کاری را به آنها محول کنید، آنقدر روی آن وقت می گذارند تا تمام شود حتی اگر کاری تکراری و طاقت فرسا باشد و مجبور شوند که به تنهایی آن را انجام دهند.

مستطیل: پایبند بودن محول کنید ابتدا آن را به خوبی سازماندهی می کنند تا اطمینان یابند که به طور اصولی اجرا خواهد شد.

آنهایی که مثلث را انتخاب می کنند: اشخاصی هدف گرایند و از برنامه ریزی قبل از انجام دادن کارها لذت می برند و به طرح موضوع و برنامه های بزرگ و بلند مدت تمایل دارند اما ممکن است که مسائل جزئی را فراموش کنند اگر کاری را بر عهده آنان بگذارید، ابتدا هدفی را برای آن تعیین و سپس با برنامه ریزی کار را آغاز می کنند.

آنهایی که دایره را انتخاب می کنند: اجتماعی و خوش صحبت اند و هیچ لحن خشنی ندارند و امور را با صحبت کردن درباره آن تنظیم می کنند و نخستین اولویتشان در زندگی ارتباطات است. مطمئن باشید که اگر وظیفه ای را به آنها محول کنید آنقدر درباره آن صحبت می کنند تا هماهنگی لازم برای به انجام رسیدن آن کار ایجاد شود.

منحنی: خلاقیت در آنها موج می زند و اغلب کارهای جدید و متفاوتی انجام می دهند. نظم و ترتیب برایشان کسالت آور است. اگر تکلیفی را برای آنها در نظر بگیرید طرحهای خوب و مطمئنی برای آنها ابداع می کنند.

نتیجه گیری: به طور کلی افرادی که سه شکل اول یعنی مربع، مستطیل، مثلث را انتخاب می کنند در مسیر ویژه ای حرکت می کنند و کارها را به طور منطقی و اصولی انجام می دهند ولی ممکن است خلاقیت کمی داشته باشند گزینش دایره و منحنی نشان دهنده خلاقیت و برونگرایی است چنین افرادی به موقعیتهای جدید دسترسی پیدا می کنند ولی چندان اصولگرا و اعتماد کردنی نیستند.

کاربرد: این آزمون برای ارزیابی افراد نسبت به موقعیت شغلیشان کاربرد دارد اگر شما به شدت علاقه مندید که کاری خاص و اصولی انجام دهید، فردی مربع دوست می تواند همکار خوبی برایتان باشد همچنین اینگونه افراد برای کارهای حسابرسی هم مناسب اند. اگر کارها به سازماندهی گروهی نیاز داشته باشد مثلث دوستان، در پیشبرد آنها موفق خواهند بود. این افراد می توانند مجری خوبی هم باشند چون اهداف را مشخص می کنند و اطمینان می یابند که دستیابی به آنها ممکن است. برای هر نوع ارتباطات حضوری، افرادی که دایره را انتخاب می کنند بهترین اند. آنان می توانند کارمند خوب یا مسئول پذیرش و یا فردی باشند که به مشتریان خود خدمات مناسبی عرضه می کنند. در آخر افرادی که به منحنی علاقه دارند همیشه طرحهای تازه دارند و برای کار در شرکتهای تبلیغاتی مناسبند.

+ نوشته شده در  جمعه هجدهم اردیبهشت 1388ساعت 10:34  توسط معصومه حسین بیگی  | 

در يك روز جمعه دادگاه شخصي را به مرگ محكوم كرد. قاضي به زندانيِ محكوم گفت: ظهريكي از روزهاي هفته‌ي آينده حكم اعدام درباره‌ي تو اجرا خواهد شد، ولي ما آنروز را براي تو مشخص نخواهيم كرد و تو هرگز قبل از آن روز اطلاع پيدا نخواهي كرد و فقط شش  ساعت قبل يعني صبحِ روز اجراي حكم موضوع را به تو اطلاع خواهيم داد.

قاضيِ مذكور در همه‌ي عالم به ذكاوت و خوش‌قولي مشهور بود و هميشه دقيقاً به گفته‌ي  خود عمل مي‌نمود.

زنداني به همراهي وكيل مدافع خود به سلولش داخل شد و هر دو غمزده در گوشه‌اي به فكر  فرو رفتند. ناگاه وكيل مدافع با لبخندي پيروزمندانه سكوت را شكست و گفت: اجراي حكم  قاضي امكان ندارد.

زنداني گفت: من كه چيزي سردر نمي‌آورم. چرا؟

و حالا شما توضیح دهید چگونه ممکن است؟

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم اردیبهشت 1388ساعت 19:27  توسط معصومه حسین بیگی  | 

به گفته شیما: همه فکر کردن خودشون خال دارن وهمشون خودشون رو کشتن حالا هیچ کس توی قبیله وجود نداره.

کاملا" درسته موفق باشید.

+ نوشته شده در  شنبه دوازدهم اردیبهشت 1388ساعت 19:22  توسط معصومه حسین بیگی  | 

«پريرو تاب مستوري ندارد!» وقتي كه معلمي درس مي‌گويد، آدمي از كيفيت تدريس و حركات و سكنات او مي‌فهمد. حالا چطور مي‌فهمد؟ چون فطرت ما فطرت انساني و خدايي است. فطرت خدايي شنونده، با آن حالت خدايي گوينده، يك سنخيتي دارد كه همديگر را جذب مي‌كنند و تأثير اين خوبي بر اساس معنوياتي است كه در اين عالم حاكم است.

يكي از بزرگترين رموز آموزشي اين است كه شاگرد خود معلم را بپذيرد نه زبان و استدلالش را.

اگر استدلال معلم را بپذيرد، در واقع معلم نقش ضبط صوت را دارد. معلم بايد به گونه‌اي عمل كند كه شاگرد، خود او را بپذيرد، وجود او را كه پذيرفت ، تحت تأثير اخلاق و رفتار معلم و از جمله ، استدلالش قرار مي‌گيرد. راه رسيدن به اين مرتبه از معلمي هم دو چيز است : الف) تسلط و پختگي علمي؛ ب) تقوا و وارستگي اخلاقي.

معلم هنگامي كه با شاگردش طوري برخورد كند كه شاگرد او را بپذيرد، مي‌تواند معلم اخلاق و معلم انسانيت نيز باشد. آن وقت مي‌تواند در شاگرد نفوذ داشته باشد. والّا اين قدرت را ندارد. هيچ فرقي نمي‌كند كه شما يك تلويزيون مدار بسته بگذاريد يا يك معلم بگذاريد. اگر معلم با اخلاقش در شاگرد تنفر به وجود بياورد، نتيجه معكوس خواهد شد.

حفظ حرمت معلم مديون وقار اوست نه مديون تكبر او. وقار غير از تكبر است . پيامبر اكرم(ص) در ميان قومي كه از آداب اخلاقي كمتر چيزي مي‌دانستند مبعوث شد و با آنها در جلسات دايره‌وار مي‌نشست كه صدر و ذيل جلسات مشخص نمي‌شد.  معذلك وقار پيامبر همة آنها را وادار به احترام مي‌كرد. معلم بايد در عين وقار بهترين روابط صميمانه را با شاگرد داشته باشد.

حرمت و حريم از يك جوهرند. معلم بايد براي حفظ حرمت خود حريم براي خود قائل شود. پس لازم نيست كه معلم وقتي كه مي‌خواهد با شاگردهايش صميمي باشد برود با آنها بازي كند!‌ اين را يكرنگي با شاگرد نمي‌گويند. يكرنگي وقتي است كه به هنگام ديدن شاگرد با تبسم و خوشرويي احوالپرسي كند. مشكلاتش را بپرسد و در رفع مشكلاتش بكوشد. به اين طريق در زواياي قلب او نفوذ پيدا مي‌كند.

گاهي اوقات ما راه به شاگرد مي‌دهيم اما آن راه بن‌بست است. به عنوان مثال : كسي از شما نشانة‌ خانه‌اي را مي‌خواهد. از يك كوچة خاصي اين خانه را به او نشان مي‌دهيد به طوري كه اگر همان كوچه را گم كرد حيران مي‌ماند ولي گاهي از دو خيابان اصلي و چهار كوچة‌ فرعي و از چند طريق اين خانه را به او نشان مي‌دهيد. بنابراين آن طور نيست كه اگر از آن راه خاص نتوانست پيدا كند، ‌گم بشود، گيج بشود. چون راه‌هاي ديگر را هم مي‌داند. از آن خيابان مي‌شود رفت، از اين طرف هم مي‌شود.

من یک معلمم ، من درس می دهم ، من به شغل خود عشق می ورزم ، من به شاگردانم عشق می ورزم ، من از شاگردانم درس می گیرم ، شاگردان من به من سر مشق می دهند ، به من می آموزند که درس ریاضی را می توان با محبت کردن آموخت ، می توان با شعر و داستان و نقاشی آموخت ، می توان ریاضی را همچون یک شیرینی مربایی بلعید .

من ریاضی درس می دهم درسی که با تمام سختی ، شیرین است به شیرینی عسل ، به شیرینی سیب گلاب . می آموزم تا نباشند دانش آموزانی که با چشم بسته و بدون حساب و کتاب و دو دوتا کردن وارد مراحل مختلف زندگی شوند و گول هر چیزی را که می شنوند یا می بینند نخورند .

 من می آموزم تا بدانند در مراحل مختلف زندگی ، در سختی ها ، در دو راهی های زندگی ، حتی به چشم و گوش خود اعتماد نکنند،  چون خطا زیاد دارند چه رسد به چشم و گوش دیگران!! خود محاسبه کنند ، تجزیه و تحلیل کنند ،  دو دو تا چهار تا کنند ، سپس تصمیم بگیرند . از تجربیات دیگران استفاده کنند ولی هر چیزی را قبول نکنند ، بیندیشند .

کسانی که ریاضی می دانند همیشه از اندیشه های بلندی برخوردارند .

زنده و برقرار باشید .

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم اردیبهشت 1388ساعت 21:26  توسط معصومه حسین بیگی  | 

تقدیم به معلمان خودم هر کدام که زنده اند سلامت باشند و هر کدام که دار فانی را وداع گفتند ،خدایشان رحمت کند.

می توان در سایه آموختن
گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد، یاد آموختیم
پس، سودای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم
از معلم جان روشن یافتیم
ای معلم چون کنم توصیف تو
چون خدا مشکل توان تعریف تو
ای تو کشتی نجات روح ما
ای به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است
یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسی کدامین برترین
آنکه دین آموزد و علم یقین
روز و هفته معلم بر همه ی معلمان مبارک باد .

شعر از شهریار

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم اردیبهشت 1388ساعت 21:18  توسط معصومه حسین بیگی  | 

آیه ای درباره ی خلقت آسمان ها ، این گونه بیان شده است:

( او لم یر الذین کفرو ان السموات و الارض کانتا رتقا ففتفنهما و جعلنا من الماء کل شی حی افلا یومنون) انبیا /21

آیا کافران نمی دانند که آسمان ها و زمین پیوسته بودند و ما از هم بازشان کردیم و هر چیز زنده ای را از آب آفریدیم؟ پس چرا ایمان نمی آورند؟

کلمه (رتق) به معنی (ضمیمه کردن و به هم چسباندن دو چیزاست). این کلمه برای اشاره به دو ماده مختلف که هر یک جزیی از یک کل را تشکیل می دهند، به کار برده می شوند. کلمه(فَتَقَ) نیز به (جداسازی دو چیز متصل به هم) است و در نقطه مقابل(رَتَقَ) قرار دارد. با این آگاهی موجود در ذهن، بار دیگر به این آیه نظر می کنیم. در این آیه، آسمان و زمین در ابتدا مشمول وضع(رتق) می گردند. آنها با بیرون آمدن یکی از دیگر جدا می شوند (فَتَقَ). وقتی کنجکاوانه نخستین لحظات انفجار بزرگ را به خاطر می آوریم، در می یابیم که نقطه واحد تمام عالم را در برگرفته بود. به عبارت دیگر، هر چیزی، از جمله(آسمان ها و زمین) که هنوزخلق نشده بودند،  در این نقطه در وضع (رتق) بوده اند. این نقطه به طرز وحشتناکی منفجر شد و ماده ای آن را(فتق) رساند و در این فرآیند، ساختار کل جهان خلق شد.

وقتی بیانات موجود در این آیه را با یافته های علمی مقایسه کنیم، می بینیم که این موضوعات با هم تطبیق می کنند. جالب آن که چنین یافته هایی تا قرن 21 به دست نیامده بودند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم اردیبهشت 1388ساعت 21:2  توسط معصومه حسین بیگی  | 


شخصى یهودی به حضور امام على (ع ) آمد و پرسید:

«عددى را به دست من بده كه قابل قسمت بر 1،2،3،4،5،6،7،8،9باشد بى آنكه باقى بیاورد.»

امام على (ع ) بى درنگ به او فرمود:

«اضرب ایّام اسبوعك فى ایّام سنتك »

(روزهاى هفته را بر روزهاى یكسال خودت ضرب كن كه حاصل ضرب آن، قابل قسمت بر همه اعداد مذكور (بدون باقیمانده) خواهد بود.)

سؤال كننده هفت را در 360 ضرب كرد حاصل ضرب آن 2520 شد، این عدد را بر 2،3،4،5،6،7،8،9، 1تقسیم كرد، دید بر همه این اعداد قابل قسمت است بدون آنكه باقى بیاورد.
توضیح بیشتر:

شاید این سوال برای شما هم مطرح شود که یک سال مگر 360روز است؟

باید گفت چنانکه تاریخ روایت می کند منجمان در آن روزگار بر این باور بودند که هر ماه مشتمل بر 30 روزاست بنابر این ایام سال نزد ایشان360روز بوده است که سپس 5روز بدان می افزودند؛ از طرفی سائل فردی یهودی است و یهودیان نیز معتقد به سال شمسی بوده اند. و این از بصیرت و هوشمندی بالای حضرت حکایت دارد که به فرد یهودی می فرماید روزهای هفته ات را بر روزهای سال خویش( و نه سال قمری اهل حجاز و عربستان) ضرب کن.

 

ما را شکستگی به نهایت رسیده است
چندان شکسته ایم که دگر نتوان شکست
+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم اردیبهشت 1388ساعت 20:42  توسط معصومه حسین بیگی  | 

و خدا آدم را آفريد. پيچيده و حساس. خدا فرشته نيافريد! خدا شيطان نيافريد! خدا آدم آفريد. با آنكه مي دانست خطا مي كند. با آنكه مي دانست حسادت مي ورزد، دروغ خواهد گفت، زيبايي را دوست خواهد داشت، رنج مي برد، اشك مي ريزد و عشق را در سينه اش جاي خواهد داد. خدا مي دانست.
و آدم ها براي خود خدا آفريدند! نه خداياني از خاك و سنگ و ستاره كه خدايي از جنس پول، از جنس مقام، خداياني با زيور محبوبيت، نشان غرور و مدال خودخواهي. و آدم براي رسيدن به خدايش هر كاري كرد. هر چه توانست انجام داد تا مثل او شود. تا مثل او ثروتمند، والامقام، محبوب، مغرور و يكتا شود. آدم خدايش را خودش مي ساخت و براي رسيدن به او پايش را روي هر پله اي و قدم در هر راهي مي گذاشت. آدم كور بود. آدم فراموشكار بود. آدم نمي دانست.
و اينجا اين منم. تنها. ميان انبوهي از انسانها، تنها. در ميان جمعي از عشق ها و كينه ها. نظاره گر حادثه هايي تلخ، روابطي پر رمز و راز و در نهايت خاطراتي تكرارناشدني. من تنها هستم، در برابر خدايان آدمها و آدمهاي خدا! من انسان خوشبختي هستم! خوشبخت چون مي توانم بدون بغض كردن، گريه كنم. خوشبخت چون هنوز هم احساس ميكنم كور نشده ام. چون خداي من همان خدايي است كه همه چيز را مي داند. خوشبختم چون براي لمس گل ها اول لطافت آن را احساس مي كنم و سپس به آن دست مي زنم. خوشبختم چون هنوز از نگاه آدمها حلقه هاي اشك را كه هرگز نخواهند چكيد مي بينم. خوشبختم چون ميتوانم شعر بگويم، بنويسم، بخوانم، بدانم و بياموزم. من آدمي را مي شناسم كه قلب خود را به دست خدا سپرد و خوشبخت شد. او خطا ميكرد، حسادت مي ورزيد، دروغ مي گفت، زيبايي را دوست مي داشت، رنج مي برد، اشك مي ريخت و... و عاشق مي شد.

من آدمي را مي شناسم كه هنوز هم دوست دارد آدم باشد! آدمي براي خدايي كه دوستش دارد.

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 11:15  توسط معصومه حسین بیگی  | 

چون به گفته ی شما این معما سخت به نظر می آمد تصمیم گرفتم این هفته یک راهنمایی کنم و تا هفته ی بعد صبر کنم بلکه شما بتوانید پاسخ معما را بدهید.

راهنمایی: با استقرا ریاضی حل کنید. یعنی اول فرض کنید فقط یک فرد خالدار تو قبیله وجود داره بعد خودتون رو جای اون فرد قرار دهید که می بینه هیچ کس خال نداره و نتیجه می گیره که خودش خالداره و..... حالا خودتون رو جای بقیه افراد قبیله قرار دهید .

دیگه جواب خیلی ساده است.

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 11:5  توسط معصومه حسین بیگی  | 

 در هوای گرم بستنی بسیار خوشمزه و دلچسب است .بخصوص اگر بستنی قیفی داشته باشید ودر حالی که روی یک صندلی و در سایه درختی نشسته باشید و فارغ از جار و جنجال روزگار ، به خوردن بستنی  مشغول باشید. شاید همه چیز از ذهن شما بگذرد مگر همان بستنی قیفی که مشغول خوردن آن هستید .

 این مطلب توجه یک ریاضیدان بلژیکی خوش ذوق رابه خود جلب کرد و آن رابرای توضیح یکی از مطالب مهم ریاضی[یعنی مقاطع مخروطی] به کار برد . واقعاً جالب است مگه نه ؟

مقاطع مخروطی یکی از مباحث مهم و کاربردی  در ریاضیات بوده وهست .

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 10:54  توسط معصومه حسین بیگی  | 

   مباحث تقارنها ودورانها که به تبدیلات هندسی معروف هستند،

درصنعت و  ساختن وسائل و لوازم زندگی استفاده می شوند . مثلاً در بافتن قالی و برای  دادن نقش و نگار  به آن از تقارن استفاده می شود . در کوزه گری و سفالگری از دوران محوری استفاده می شود .

همچنین در معماریهای اسلامی  اغلب  از تقارنها کمک گرفته می شود . چرخ گوشت ، آب میوه گیری ، پنکه ، ماشین تراش ُ با دورانی که انجام می دهند ، تبدیل انرژی می کنند .

علاوه بر آن تبدیلات هندسی برای آموزش مطالبی از ریاضی استفاده می شوند ،مانند : مفهوم جمع و تفریق  اعداد  صحیح با استفاده از بردار انتقال موازی محور.

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 10:52  توسط معصومه حسین بیگی  | 

الف) یک مستطیل ۲ در ۳ را در نظر بگیرید، آن را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید ، به گونه ای که با کنار هم قرار دادن آن ها بتوان اشکال زیر را ساخت:

۱- یک متوازی الاضلاع    ۲- یک مثلث با قاعده ی ۶ سانتی متر     ۳- یک مثلث با قاعده ی ۴ سانتی متر .

ب) سپس یکی از قطعات را به دو قسمت تقسیم کنید به طوری که با سه قطعه ی به دست آمده بتوان یک مثلث با قاعده ی ۲ سانتی متر و یک ذوزنقه به ارتفاع ۳ سانتی متر ساخت.

می توانید نتیجه کار را در کلاس ارائه دهید و امتیاز بگیرید.

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 10:38  توسط معصومه حسین بیگی  | 

ردیف

موضوع

نمره نوبت دوم

1

یاد آوری- عدد اول – روش غربال

5/0

2

توان

1

3

جذر تقریبی – امتحان جذر

1

4

مفاهیم و محاسبات اعداد صحیح

5/0

5

مجموعه نمایش نمادین مجموعه های اعداد صحیح

75/0

6

مفاهیم و محاسبات اعداد گویا

1

7

بردار و مختصات

5/1

8

عبارات جبری

5/1

9

معادله

1

10

اعداد حقیقی

5/0

11

معادله خط

5/1

12

دستگاه معادلات خطی

1

13

دوران

5/0

14

آمار

75/0

15

دایره- زاویه مرکزی و محاطی – تقسیم دایره

25/1

16

قضیه فیثاغورث

1

17

خطوط موازی – قضیه تالس

25/1

18

تشابه

5/1

19

حجم های کروی و هرمی – مساحت کره

1

20

رسم

1

 

جمع

20

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 10:21  توسط معصومه حسین بیگی  | 

ردیف

موضوع

نمره نوبت دوم

1

مجموعه – زیر مجموعه

1

2

مفاهیم اعداد صحیح – بردار- قرینه – قرینه مجموع

-

3

جمع و تفریق اعداد صحیح

75/0

4

ضرب و تقسیم اعداد صحیح

75/0

5

توان

75/0

6

دستگاه های شمار

1

7

جذر

1

8

مفاهیم اعداد گویا- بردار – قرینه - محور

1

9

جمع و تفریق اعداد گویا

1

10

ضرب و تقسیم اعداد گویا

1

11

کاربرد حروف

1

12

معادله

1

13

مختصات

5/1

14

مثلث قائم الزاویه

1

15

توازی

75/0

16

مجموع زوایای مثلث – زاویه خارجی

5/0

17

چهارضلعی ها

75/0

18

مساحت  

5/1

19

تقارن محوری - مرکزی

5/0

20

حجم منشور- مساحت جانبی و کل

25/1

21

راهبردهای حل مسئله

1

22

رسم

1

 

جمع

20

+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 10:8  توسط معصومه حسین بیگی  | 

ردیف

موضوع

نمره نوبت دوم

1

بخش پذیری

5/0

2

مقسوم علیه – مضرب – عدد اول

25/1

3

توان

1

4

مفاهیم کسر – تساوی کسرها – ساده کردن - مقایسه

5/0

5

جمع – تفریق – ضرب – تقسیم – مسئله کسر

5/1

6

نسبت – تناسب - درصد

1

7

اعشار – جمع – تفریق - ضرب

75/0

8

تقسیم اعشار

1

9

مفاهیم اعداد صحیح – مقایسه – محور – بردار - قرینه

1

10

جمع اعداد صحیح

75/0

11

تفریق اعداد صحیح

75/0

12

مقدار تقریبی

75/0

13

آمار

75/0

14

نقطه – خط – نیم خط – پاره خط – اندازه گیری –و مقایسه

1

15

زاویه – مقایسه – اندازه گیری- زاویه متقابل به رأس و متمم و مکمل

5/1

16

دایره – رسم مثلث

25/1

17

عمود – عمود منصف – نیمساز – رسم زاویه مساوی

25/1

18

تساوی مثلث ها

5/1

19

راهبردهای حل مسئله

1

20

رسم

1

 

جمع

20

 
+ نوشته شده در  جمعه چهارم اردیبهشت 1388ساعت 9:46  توسط معصومه حسین بیگی  |